Hur man stickar raggsockor - Del 1

Hur man stickar raggsockor - Del 1
 
Många har frågat mig om jag kan lära dom att sticka raggsockor. Tyvärr finns ju inte alltid tiden till det men jag vill gärna lära andra ändå hur man gör då jag tycker det är så himla roligt!
 
Jag ska försöka ge mig på att göra en tutorial/beskrivning på hur jag stickar raggsockor, på mitt sätt. Det finns såklart många olika varianter och beskrivningar på hur man stickar raggsockor, och jag vill dela med mig av hur jag gör för det är relativit enkelt i jämförelse med många andra beskrivningar som finns på nätet. Många beskrivningar är svåra att förstå om man inte är erfaren, med förkortningar och inte så detaljerade om hur man ska göra.
 
Så jag ska göra ett försök att vara så grundlig och enkel i mitt språk som möjligt.
 
Här nedan är en bild på mitt färdiga resultat. Sådana vill ni kunna sticka väl? :)
 
 
 

 
Innan vi börjar så ska vi gå igenom vad vi kommer att behöva för att få ihop ett par fina sockor. Min beskrivning kommer att vara för raggsockor i stl 25-27 och stl 37-38, som kommer att stå inom parentes.
 
Vi behöver:
  • raggsocksgarn (jag använder Raggi från Järbo garn)
  • strumpstickor stl 4 (fem stickor med "udd" på båda sidor)
  • en sax
  • en linjal/ett måttband
  • en stoppnål
Till ett par små sockor upp till stl 28 skulle jag säga att det går åt ca 100 gram garn, och storlekar över det behöver 150 gram garn. Till det garnet jag använder så rekommenderas stickor nr 4,5 och 5, men jag vill gärna ha det lite tätare och stickar lite lösare så jag väljer att gå ner en stickstorlek. Jag skulle uppmana er att använda ett garn som passar till stickor nr 4 om ni följer min beskrivning för det blir mycket enklare att hänga med i hur jag gör hälen om ni använder samma storlek på stickor som mig (kommer att räkna varv då och då kan era varv bli mycket smalare/bredare än mina och därmed blir det inte samma storlek som det är tänkt).
 

 
Vi kör igång!
 
Det första vi måste göra är att lära oss är att lägga upp maskor, samt hur man gör räta och aviga maskor. Det är två olika sorters maskor som vi kommer behöva använda oss av när vi gör skaftet på sockan. Eftersom jag inte har någon bra kamera att filma med så länkar jag till garnstudios videos som jag tycker är mycket bra, dom visar momenten sakta och flera gånger så man hinner med. Vi kommer sticka sockan från skaftet och ned till tån.
 
Vi börjar med att lägga upp maskor. Jag använder samma metod som garnstudio visar på filmen, där man först gör en ögla, och sedan lägger upp det rätta antalet maskor på en och samma sticka. Nu tar du en av dina fem strumpstickor och låter dom andra vara ett tag.
 
Att tänka på när du lägger upp dina maskor: Försök att inte sticka så "hårt", maskorna ska vara ganska lösa annars så kan början på skaftet bli för tight och trångt (maskorna ska dock inte vara så lösa så att stickan trillar av). Om du känner att det blir för hårt så kan du antingen lägga upp maskorna på två stickor (håll dom bredvid varandra och lägg upp dina maskor, dra sedan ut en av stickorna) eller om du har möjlighet att ta en sticka som är en stl större och lägga upp på den och sedan flytta över maskorna till dina strumpstickor.
 
 
Vi ska lägga upp: 36 maskor för stl 26-27 (44 maskor för stl 37-38)
 
 
 
När vi har fått kläm på hur man lägger upp maskorna så är det dags att gå på nästa moment, hur du gör räta och aviga maskor. Nu ska du ta en till av dina strumpstickor och sticka med, tre av dom fem får ligga och vänta lite. Öva på att göra räta maskor på alla dina 36 maskor (44 maskor).

 
 
 När du känner att du har det under kontroll kan du titta på hur du ska göra aviga maskor. 
 
 
Gör ett varv med aviga maskor så du känner dig säker på hur dom ska stickas. Känner du dig osäker så fortsätt med att öva på räta maskor på nästa varv och sedan ett varv aviga.
 
 
När du känner att du har koll på läget så kan du ta av alla maskorna från stickan och på nytt lägga upp 36 maskor (44 maskor), så är vi snart redo att köra igång. När du lagt upp dina maskor är det dags att föra över några av dom till tre av dina andra strumpstickor.
 
Hädanefter kommer alla stickorna att få ett varsitt nummer, på bilden nedan ser du vad dom kommer att kallas. Varvet börjar alltid på sticka 1 och avslutas på sista maskan på sticka 4.
 
 
 
På bilden nedan har jag satt över åtta maskor på en till strumpsticka, sedan tar man en tredje och sätter över 8 maskor, sedan en till sticka och sätter över 12 maskor. 8 maskor sitter kvar på den stickan som först hade alla maskor på sig.

 
 
 
På bilden nedan ser ni hur det ser ut när jag satt över alla maskor på de fyra stickorna. Garntråden överst på bilden är den som sitter fast i garnnystanet och den tråden vi kommer att sticka med. Den andra garntråden nederst i bild är den som är kvar från när vi lade upp maskorna på stickan. Det är viktigt i början att hålla lite koll så att man inte råkar sticka med den istället för den andra för då blir det tokigt. Den korta garntråden är också ett bra riktmärke då den visar var varje varv startar och slutar då den sitter fast i sista maskan på sticka 4.
 
Det kommer alltså se ut som sådant:
Sticka 1: 8 maskor
Sticka 2: 12 maskor
Sticka 3. 8 maskor
Sticka 4: 8 maskor
 
 
 
(Du som stickar stl 37-38 delar upp maskorna så att det är jämt antal maskor på varje sticka, exempelvis
Sticka 1: 12 maskor
Sticka 2: 8 maskor
Sticka 3: 12 maskor
Sticka 4: 12 maskor)
 
 
Skaftet 
När vi stickar skaftet till sockan så kommer vi använda av oss av något som kallas resårstickning. Det innebär att vi ska göra både räta och aviga maskor. Man börjar med två räta, och sedan direkt två aviga, och så ska vi sticka hela varvet runt. Det är viktigt att hålla tråden någorlunda sträckt så att det inte blir slappt vid den första maskan, det är här vi sluter stickningen så att det blir till en rundel. Ta den femte stickan i höger hand och börja sticka på sticka 1.Vi ska sticka över alla maskor från sticka nr 1 till den stickan du har i höger hand. När de åtta maskorna är slut frigörs den stickan och du tar den i höger hand och börjar sticka på sticka nr 2 och så fortsätter du. Du ska aldrig ha fler än det maskantal på de olika stickorna som står här nedan.
 
 
Så börjar vi:
sticka 1: två räta, två aviga, två räta, två aviga = 8 maskor
sticka 2: två räta, två aviga, två räta, två aviga, två räta, två aviga = 12 maskor
sticka 3: två räta, två aviga, två räta, två aviga = 8 maskor
sticka 4: två räta, två aviga, två räta, två aviga = 8 maskor
 
Anledningen till att jag inte har lika många maskor på varje sticka (man kan det om man vill) är att jag upplever att det blir bättre och snyggare om man avslutar varje sticka med två aviga och börjar varje sticka med två räta.
 
På bilden nedan visar jag hur det ser ut när man har stickat första varvet. Det kan vara lite svårt att hålla i alla stickor samtidigt men man får prova sig fram och se vad som fungerar för en själv. Jag brukar linda det garnet vi stickar med runt vänster lillfinger för att få lite stadga så att det inte blir så slappt, och sedan hålla upp det med vänster pekfinger. Som ni ser blir det också ett litet längre mellanrum mellan sticka 4 och 1, det försvinner när vi stickat några varv.

 
 
 
 
 På bilden nedan visar jag hur det ser ut efter två varv. Vi ser att avståndet mellan sticka 4 och 1 minskar. Vi fortsätter att sticka två räta, två aviga, hela varvet runt och det ska vi göra framöver hela tiden tills vi är nöjda med skaftets längd. Dessa sockor som jag stickar nu i stl 25-26 ska att ha ett skaft som är ca 10 cm långt (skaftet bör vara ca 15 cm långt i stl 37-38).
 
 
 
 
 
Här nedan ser vi hur det ser ut efter ytterligare några varv.
 
 
 
På bilden nedan ser vi vill att skaftet ska se ut när det är färdigt.
 
 
 
 
 
Det kommer en del 2 där jag kommer gå igenom hur man kommer vidare när skaftet är färdigt och hur vi ska sticka hälen.
 
 
Lycka till! :) Och fråga om det är något ni inte förstår.
 

Kommentarer
Postat av: Monica Söderblom

Kanoon bra beskrivning...
MEN nu väntar jag på resten av denn..:)

2013-12-24 @ 13:27:37
Postat av: Mådde

en liten undran
har du en del 2?

2014-02-22 @ 20:11:40
Postat av: Eva Lindberg

När kommer del 2 o var hittar jag den? Har kommit till hälen nu,

2014-03-05 @ 16:03:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0