v. 18 (17+0)

Söndag igen och det innebär veckobyte. Tiden går så jäkla fort! Försöker komma på vad jag har gjort i veckan, men dagarna har bara snurrat förbi.

Igår åkte jag och mannen min in till stora staden Norrtälje och hade det mysigt, bara vi två. Gick i affärer, på jakt efter kläder till Tomas. Vettefan hur han lyckas men han behövde bara gå i två affärer, sen hade det han skulle. Snacka om överstökat på en halvtimme! Skulle aldrig gå med mig.. :P

Idag har jag iallafall haft en riktigt mysig syskondag, har umgåts med mina två systrar och alla syskonbarnen. Pratat en massa skit och lite allvar, saker som behövde redas ut. Vi är en enad front, och det känns tryggt. Nu finns inga missförstånd längre. :) Så jäkla skönt. Älskar verkligen er två. Tack för att ni älskar mig minst lika mycket!

Här kommer lite info om vecka 18.

Kroppen:
Nu är det vanligt med det rutinmässiga ultraljudet. Barnmorskan visar ofta hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet som förkortas BF. Att man väljer just den här tidpunkten för ultraljud beror på att foster är relativt lika i storlek under denna period, foster kan sedan växa i snabbare eller långsammare takt.

Fostret: Huvudet är cirka 4 cm i diameter, medan fötterna är cirka 2 cm långa. Nu märker fostret om det är ljust eller mörkt utanför magen, även om ögonen är stängda. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0