Gravad lax.

Sitter och skriver in recept i min receptbok.. Roligt, för där finns bara sådant som jag verkligen tycker är gott. ;) Fick recept på Gravad lax av min mormor häromdagen, eftersom jag ska fixa den till jul-lunchen. Älskar verkligen gravad lax och skulle inte klara mig utan det på julbordet, därför åtog jag mig uppgiften att göra den själv, eftersom den som finns att köpa i affären inte rekommenderas för gravida.

Så jag tänkte dela med mig av receptet till er som vill pröva på själva! :D

1kg lax (helst mellanbiten på fisken)
0.5 dl salt
0.5 dl strösocker
0.5 tsk krossad vitpeppar
3 dl grovklippt dill


Skrapa bort fjällen från skinnet (skölj inte av fisken!), torka av väl. Putsa bort benen, en pincett underlättar. Blanda salt, socker och vitpeppar och gnid in fisken. Strö dill i botten på en form, lägg ena laxsidan med skinnsidan nedåt. Strö på resten av dillen och lägg den andra halvan med köttsidan nedåt. Låt stå kallt i 2 dygn, vänd halvorna efter halva tiden.

:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0