Freebirth?

Självklart kunde jag inte låta bli att titta på ett program på kanal 5 ikväll som handlade om hemma-födsel. Någon annan som såg det också?

Det var tre kvinnor som av olika anledningar ville föda hemma. Men helt utan kunniga, utbildade personer, inga barnmorskor, ingen doula, NADA..

Vad fan hade de gjort om något gått fel? Två av kvinnorna gick en kort kurs om hur man återupplivar ett barn, men seriöst.. Är man i tillstånd att återuppliva sitt eget barn direkt efter födslen? Tänk om man får hjärnsläpp? En av kvinnorna frågade en barnmorska om hur länge ett barn "behövde vara utan syre för att dö" (om det var just den meningen kommer jag inte exakt ihåg, men det var kontentan iaf) och innan barnmorskan svarat så trodde kvinnan seriöst; 20 minuter! Bara jag som tycker det låter som ett skämt? Man fattar väl ändå att ingen kan vara utan syre i 20 min utan att dö.. eller iallafall eventuellt bli gravt hjärnskadad om man lyckas återupplivas (?) .. varken bebis eller vuxen.

Jag tycker det är galet. Varför riskera sitt barns (och sitt eget såklart!) liv på det sättet? Nej, personligen hade jag nog aldrig ens kommit på tanken.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag såg också programmet, fast jag har lite blandade känslor inför det. Jag tycker nog faktiskt att det är lite oansvarigt och dumt att föda hemma helt utan någon professionell hjälp, det räcker ju med att en barnmorska bara övervakar förlossningen för att det ska bli mycket säkrare. Men jag tycker det var spännande att se!

2009-02-18 @ 07:42:00
URL: http://malinsstorasyster.blogg.se/
Postat av: Patricia - I väntan på den vilda bebin

Annie; Jag kan förstå att de känner motstånd över att föda på sjukhus med tanke på hur vissa av dem blivit bemötta tidigare och känt sig "överkörda" av personalen där. Men som du säger, att bara ha en BM närvarande skulle göra det SÅ mycket säkrare. Någon som är lugn och snabbt kan göra insatser på bebisen om det skulle behövas. Ja, visst var det spännande att se! Lite läskigt med hon som födde i en bassäng.. Hon var ju galet tyst. :P Tvivlar på att jag kommer kunna hålla käft sådär.. ;)

2009-02-18 @ 14:07:53
URL: http://smokingcankill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0