Vecka 1 (24).

Min viktresa
Jag har varit överviktig sedan 11årsåldern (antagligen med resultat av mina föräldrars skilsmässa, började efter det ta till mat som "tröst", överåt osv). Min inställning till mat har förändrats drastiskt de senaste tre månaderna, jag har inte samma behov av att trösta mig med mat som jag gjorde förr och jag känner inte att jag vill utsätta min kropp för en halvkilos godispåse varje fredagkväll längre. Nej, nu jävlar är jag på gång!

Den 8 juni (idag) började jag att äta medicin för min övervikt, Reductil som ni kan läsa mer om [här]. Reductil är receptbelagt och för att få det preparatet så ska man ha ett BMI (som du kan räkna ut [här]) som visar på grav övervikt/fetma.

Min vikt

Augusti 2008;  [92 kg]
Inskrivningsvikten hos barnmorskan.
(Aktuellt BMI då; 31.5 = fetma).

10 mars 2009; [112 kg]
Förlossningen. (Fick inte väga mig efter).

14 mars; [104 kg]

10 april; [97,7 kg]
(Här började jag aktivt försöka gå ner i vikt, började med Nutrilett)

21 april; [94 kg]

27 april; [93 kg]

4 maj; [91,5 kg]
(Aktuellt BMI då; 31.3 = fetma)

7 maj; [89,9 kg]

22 maj; [87,7 kg]
(Aktuellt BMI då; 30 = övervikt)

3 juni; [86,6 kg]

8 juni; [85,4 kg]
(Aktuellt BMI; 29.4 = övervikt)

Jag har alltså av egen kraft sänkt mitt BMI från fetma till övervikt.
Jag har hittills gått ner 26,6 kg sedan förlossningen (Vilda vägde 3210,
fostervatten och annat väger ju en del så runt 20 kg kan man väl säga är rent fett).
.. och gått ner ytterligare 6,6 kg under min inskrivningsvikt.


(Tog bort bilderna. Är någon intresserad av att se före & efterbilder så får ni skriva en kommentar så addar jag er på msn).


Mat
I april körde jag ren kur med Nutrilett i två veckor (en pulverdiet, lågkalori) och det med gott resultat. Efter de två veckorna började så åt jag ett mål mat om dagen, (oftast middag) och ersatte de andra två målen med shakes (en för varje mål).

Vad äter jag?

Jag har i princip helt tagit bort de snabba kolhydraterna, som t ex bröd, pasta, ris, potatis. (Ibland har jag ätit potatis eller bröd när vi varit bortbjudna, det gäller att unna sig något då och då för att inte ruttna totalt på "dieten"). Jag äter inte heller något godis/chips/fikabröd och dricker ingen läsk (ej heller mjölk). Om helgen kan jag ta en öl eller något glas vin. Ibland äter jag nötter (bra fetter) eller naturgodis (inte lika bra dock, men bättre än vanligt godis). Dricker kaffe, svart.


Här är ett exempel på vad vi äter till middag en vanlig dag här hemma;


Marinerat, stekt/grillat kött
(här är en god marinad; olivolja, soja, sweetchillisås,
lite honung, svartpeppar efter behag)
Grönsallad
(sallad, gurka, tomat, paprika)
Tzatziki
(skala lite gurka, riv på rivjärn, krama ur så mycket vatten som möjligt,
blanda med yoghurten och pressa i några vitlöksklyftor, krydda med citronpeppar)

Basen på våra middagar är ALLTID sallad och yoghurt. Det är kött-tillbehöret som varierar. Nöt, fläsk, kycklig, korv (som chorizo eller liknande). Till maten dricker jag alltid vatten, brukar börja med att dricka ett stort glas vatten innan middag för mättnadskänslans skull. En annan sak som jag haft problem med tidigare är att jag alltid ätit för mycket och framför allt för fort, har liksom kastat i mig maten och tagit en portion till. För att förhindra detta problem så har jag och min karl börjat spela ett parti yatzy (haha, ja VARJE middag!) under tiden vi äter middag. Jag hinner njuta mer av maten helt enkelt. Så detta är ett litet knep vi tagit till.. :)

Det var allt for now skulle jag tro. Jag kommer självklart att uppdatera er om hur det går med reductilen, började ju idag så jag har inte så mycket att rapportera om den än...

Har jag missat något ni vill veta så är det bara att skriva en kommentar. :)

Kommentarer
Postat av: Annie

Gud vad spännande att läsa. Och satan i gatan vilken skillnad det är på bilderna! Sånt där man inte tänker på förrän man ser det rakt upp och ner. Jag blir jätteglad och stolt när jag läser det här inlägget, du är så jävla bra Patricia!



Go girl! :*

2009-06-08 @ 13:33:41
URL: http://malinsstorasyster.blogg.se/
Postat av: Hanne

Men HERREGUD vad du har gått ner! Det e ju helt sjukt! Vilken skillnad på bilderna! Fan vad duktig du är! Ta det lugnt bara och låt det ta sin tid! LYCKA TILL IGEN! KRAM!

2009-06-08 @ 13:34:12
Postat av: Soya ★

wow vilken skillnad!

Du är skitduktig :)

Kram

2009-06-08 @ 13:50:17
URL: http://soya.blogg.se/
Postat av: Anna Lundin

Det är en enorm skillnad. :D Verkligen.

Duktiga Trissan! jag tycker att ni är så duktiga på att laga mat också. Jag har nästan aldrig ork att hålla på och laga en massa mat. Men jag känner att jag vill börja att lära mig göra lite annan mat emot vad man vanligtvis äter. Måste bara ta sig i kragen.

Hoppas det kommer gå bra med tabletterna. :D Go!

2009-06-08 @ 15:45:04
URL: http://uglyandbeautifulgirl.devote.se
Postat av: Ida *Meya och Tex mamma*

Vad duktig du är alltså. Tack för inlägget.

Det ger verkligen motivation.

2009-06-08 @ 16:30:53
URL: http://idaelisa.blogg.se/
Postat av: Sara

tänk vilken skillnad det kan vara och bara i ansiktet! helt otroligt =) Va duktig du är! =)

2009-06-08 @ 18:32:09
URL: http://sarasrum.blogg.se/
Postat av: camilla

Menn guud vad du e duktig!!! Själv håller jag oxå på putsar bort lite onödiga kilon, har gått ner 6 kilo på 3 månader genom att int äta potatis, ris o pasta ( jo nån gång..) o inget fikabröd/godis. Rör på mig mycket oxå, går på gympass 2 ggr i veckan o stavgår i rask tag de andra dagarna. Men detta gör jag enbart för mig själv, känner att jag mår så mycket bättre i själen av det!! Kram på dej o din lilla söta familj!! Lycka till med resten av kilona=)

2009-06-09 @ 18:54:37
Postat av: Annah - mamma till finaste pärlan Chloé

Vad duktig du är!

JAg skulle jättegärna vilja se före och efter bilderna :)

2009-06-14 @ 10:44:47
URL: http://carpeannah.blogg.se/
Postat av: Erica

Jag är helimpad av det här. Du får mig motiverad! Jag vill så gärna gå ner i vikt men samtidigt mår jag så jävla bra just nu så jag hittar ingen motivation! Jag blir riktigt arg på mig själv. Men jag vet fler som har testat nutrilett pulverdiet och det funkar!

Men du har börjat träna också va? Tyckte jag läste det.

2009-06-17 @ 21:38:27
URL: http://yulla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0