"arga mamman".

Tänkte starta en ny kategori här på bloggen. "Arga mamman". (Tack F för idén!)
Det följer korta (eller långa?) punkter/inlägg om grejer i vardagen som gör mig arg, förbannad, matt, irriterad, less, upprörd, ja ni fattar.

Här är några punkter jag "samlat på mig" främst från upplevelser på lekparker.

  • Personer som rastar hundar på lekplatser och medvetet låter dem gå och nosa & greja i sandlåda och på rutschkanor. Varför?!
  • Människor som har sina hundar lösa på lekplatser när det är barn där. Varför? Det spelar ingen roll om det är en "liten" eller "stor" hund. "Den är jättesnäll!" är ju en vanligt förekommande kommentar från hundägaren när kräket sprungit bort mot barnen för att hälsa. Jamen jag vill inte hälsa på din äckliga lopphög och man kan aldrig lita på en hund, oavsett hur "snäll" den är. Den kan bete sig annorlunda när det är barn med i bilden. När man nämner ordet koppeltvång får man nästan en utskällning, googla det då för fan!
  • Katter som skiter i sandlådor. (Jag vet, man kan inte kontrollera katter på samma sätt som en hund men det är fortfarande äckligt och det gör mig arg ändå. Mysigt att gräva i sandlådan och få upp en riktigt härlig kattbajskorv).
  • Barn som "lånar" (snor) andras leksaker på lekplatsen. Nu menar jag inte en liten ett-två-tre-åring som lånar en spade i sandlådan utan att fråga utan "stora" barn som är väl medvetna om vad som är mitt & ditt.
  • Föräldrar till stora barn som "lånar" (snor) andras leksaker på lekplatsen. De som tydligt ser att deras unge leker med något som dem inte tagit med sig dit och inte säger till sitt barn att fråga om lov först. Uppfostran? Nej, det är väl onödigt.


Det var några punkter. Vad skönt att lufta sina åsikter såhär. Befriande! Har ni egna exempel så dela gärna med er.


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag kommer osökt att tänka på dessa j-a föräldrar som låter sina snoriga ungar gå och hosta på frukten, grönsakerna och lösgodiset. Varför?! Alltså, jag fattar att man inte kan förvänta sig att en liten knodd ska kunna hålla för munnen, och att man inte alltid kan lämna dem hemma när man handlar, men man kanske kan se till att de inte går fram till tomaterna och petar och hostar och nyser rakt över? Hålla barnet i vagnen eller i handen kanske? Och lära dem direkt att man inte tar lösgodis med händer? Eller så är jag bara lite allergisk mot ego-föräldrar som tycker att deras barn också måste få upptäcka världen...

2011-07-18 @ 12:12:35
URL: http://utanpersonligtansvar.blogg.se/
Postat av: Linnea i Alabama

Jag håller med! Men samma sak är det med föräldrar som bara går fram till mig som hundägare med sina småbarn och säger "klappa hunden" utan att fråga mig först. Som du säger, ingen kan lite på sin hund till 100%.

2011-07-18 @ 16:45:18
URL: http://linneaiusa.com
Postat av: Patricia

Linda: Jamen jaa! Jag vet. Det är så vidrigt. För många år sedan såg jag en (ganska stor ändå, runt sju år) unge stå och gräva (JA, han grävde!) med händerna i cashewnötterna på Flygis. Jag är skadad sen dess. Det är ju skillnad på att upptäcka världen och smitta en hel by med influensa liksom, men som sagt, vissa föräldrar skiter nog i vilket..



Linnea: Det är absolut inte okej det heller. Jag har själv hund som jag vet inte gillar andra barn eller när någon kommer bakifrån och hon inte är beredd. Jag förstår inte hur dessa föräldrar resonerar, hur vågar dem? Man är väl rädd om sin unge kan man tycka. Nej, kalla mig tråkig men jag brukar faktiskt säga till barn som frågar om dem får klappa att dem inte får det. Både barn & föräldrar brukar se väldigt snopna ut!

2011-07-20 @ 16:23:12
URL: http://smokingcankill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0