Vilda 13 ½ månader

Idag vaknade jag av Vilda som låg och pratade med sina gosedjur i sängen. Ljuvliga stämma att vakna till! Det verkade som att "dom" hade en vild diskussion som handlade om att byta blöja. Nu kan Vilda nämligen säga "bya böjja"! :) Och när hon gör det så springer hon iväg till badrummet och står och knackar på dörren.


Det var länge sen jag skrev om Vildas utveckling, så nu sammanställer jag allt jag kommer på som hon kan göra/säga.

hon kan säga:
mamma
pappa (bahppa)
Bbah (Ebba, hunden)
ka-ka (kaka)
Angha (Anna)
Tja!
he åå (hej då)
aj-aj
dää (där)
lampa
bya böja (byta blöja)


kroppsdelar hon kan:
öga
näsa
öra
handen
mage
foten
snippa
tutte (ja, mina alltså..)
håret


ord hon förstår:
välling
smörgås
hungrig
dricka
boll
nalle
docka
barn
bebis
napp
sko
mössa
potta
tack/varsågod
"ska vi gå ut?"
"ska vi byta blöja?"


hon kan också:
gå/springa
krypa upp och ner i soffan själv
dricka ur sugrör
vinka hej då
peka
göra high-five
knacka på dörren
borsta sitt och mitt hår (drar med  borsten/händerna genom håret)
borsta tänderna ("borstar" med fingret i munnen)
busa och leka med Ebba, hon kastar bollen och hämtar kaninen

motorik:
snurra runt
peka
pekfingergreppet
håller kritan/pennan i höger hand
sätta ihop duploklossar

antal tänder:
fyra som är helt synliga och två på gång

Det var allt jag kan komma på för stunden.. har säkert glömt något.
Men jag behöver väl inte säga att jag är dunderstolt över min duktiga dotter? ♥ 


Min favoritbild på Vilda och hennes pappa, mina gryn!


Kommentarer
Postat av: Anna Lundin

Duktig hon är :D



Det är verkligen en underbar bild på far & dotter.

2010-04-27 @ 11:30:46
URL: http://annauglyandbeautiful.blogg.se/
Postat av: Sara - tävlar ut barnvaror på bloggen!

Duktig tjej =)



Supersöt bild!

2010-04-27 @ 13:03:07
URL: http://sarasrum.blogg.se/
Postat av: E

Hon är så duktig Vildabus! (:



Sv: Det är ingen fara, filten kan ni behålla om så behagar. Den har aldrig kommit till använding och lär inte göra det heller, haha! Så keep it! :)



Magsår är sådär lagom kul ja, men man får lära sig. Finns ingenting annat att göra än att ta det lugnt och låta dagen komma som den kommer.



Du&Vilda får komma och hälsa på en dag snart tycker jag :) med Ebba såklart!

2010-04-27 @ 15:12:30
URL: http://emmaebba.blogg.se/
Postat av: Anna

Hon är världens bästa Vilda bus! =)

2010-04-27 @ 17:03:25
URL: http://heavenineedahug.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0