Barnuppfostran?

Det var så fint väder så jag hade ingen lust att sitta inne och uggla i min ensamhet. Så jag tog en lång, skön, långsam promenad hem till syster. Både jag och Ebba njöt riktigt mycket, solen sken och det var riktigt mysigt. Det blev alltså ingen power-nap idag, fy på mig.. kände att jag egentligen hade behövt det för jag höll på att få ett riktigt psykbryt på syskonbarnen vid mellis. >___< Blir galen på ungar som inte lyssnar, och lyssnar man inte på de vuxna så blir det konsekvenser!

Jag har tänkt väldigt mycket på barnuppfostran den senaste tiden. Min syster (27 år) är ensamstående med fyra barn, 9, 5, 4 år och den yngsta är 6 månader. Självklart är det alltid lättare att vara två, då man kan avhjälpa varandra och vara två starka i beslut. Klart att det är svårt att vara ensam med tre starka viljor samtidigt som en bebis ska matas, tillslut så orkar man inte och så ger man med sig. Tror väldigt mycket på att man ska vara konsekvent, att faktiskt hålla på vad man får/inte får, regler osv..

Jag brukar väga av när syster inte orkar vara så konsekvent som sig kanske bör, och jag har inga som helst problem att "rycka in". Vill också säga att jag vet att det är ok för min syster, detta är något vi brukar tala ofta om. Man måste ha orken att vara konsekvent, för barn är manipulativa varelser och vet precis vilka knappar de kan trycka på för att få sin vilja igenom.. Men inte med den här mostern kan jag meddela!

:)
(klickbar bild)
De två yngsta i skaran av mosters gull.
Klart att det är svårt att vara hård.. men jag tror faktiskt man måste!


Nåväl. Det var bara några tankar ur luften.


Snart kommer Anna och Nicklas hit. Jag ska gå lös med avfärgningsmedel + ny färg på Annas hår.. Spännande! Vi har en del att prata om och varför inte göra det över en hårfärgnings-session? Grundar nog med en kopp thé. Eller eventuellt kaffe... Hmm... Tror att det lutar åt kaffe..

Hejsvejs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0